Det er Insektas absolutte erfaring, at et effektivt forebyggende program bør involvere både udefra kommende specialister (Insekta), men også i høj grad virksomhedernes eget personale for at højne hygiejnen på virksomheden og få de omkostningsmæssige aspekter vedrørende reklamationer ned på et acceptabelt niveau.
Det omkostningsmæssige aspekt skal normalt udredes på følgende 4 områder:
Insektas bekæmpelsessystem omfatter følgende inspektions behandlingsforhold:
samt det generelle hygiejneniveau ved:
Opstilling af fælder og detektorer med attractant/Feromoner, samt jetsystem kan dække hele virksomheden (eksterne såvel som interne arealer): Jetsystem og detektorer dog kun intern.
Det direkte formål med inspektionerne og rutinerne er:
Der vil blive etableret inspektionslister, der totalt dækker virksomhedens grundstykke med bygningerne. Oversigtstegning med sektioner og lokaler som de er opdelt i. Check listerne vil desuden indeholde disse oplysninger:
Insekta udfører rutineinspektioner samt de nødvendige behandlinger med 8 ugers interval. Sideløbende hermed kan der være behov for yderligere kontrol/behandlingsaktiviteter, hvis der bliver tilført et parti angrebet råvare, eksempelvis med frysning/gasning. Efter hvert besøg drøftes checklister samt rapporter for følgende detaljer:
Insektas effektive skadedyrkontrol skal betragtes som en investering, der som enhver anden forebyggende indsats naturligvis først er lønsum efter en indkøringsperiode.